Åbent Hus II
Kent Kirk tror på, at
metanol-motoren er fremtidens grønne løsning. Han ejer Randersvirksomheden
Nordhavn Power Solutions, der sælger motoren gennem sit familieselskab.
Foto: Jesper
Ernlund Lassen, DK Medier
Metanol - Fremtidens grønne skibsbrændstof?:
Kent Kirk kræver tilskud til grøn motor
Den grønne omstilling er i gang, og
metanolmotoren er en af løsningerne. Interessen er stor, selvom de fossile
brændstoffer stadigt er billigst. En historisk fradragsordning kunne sætte skub
salget, mener virksomhedsejeren.
15. MAR
2022 12.19
| Jesper Ernlund Lassen |
Han er ikke en hr. hvem som helst.
Den forhenværende fisker, konservative fiskeriminister og folketingspolitiker
samt stadigt aktive erhvervsmand 73-årige Kent Kirk ejer gennem sit
familieselskab en række virksomheder. Blandt dem er West-Marine i Esbjerg, der
beskæftiger sig med slag af sikkerhedsudstyr foruden ved service og
reparations-arbejde i den maritime industri.
I virksomhedsporteføljen er blandt
andre også Wind Power Lab i København og Nordhavn Power Solutions i Randers.
Sidstenævnte virksomhed er med helt fremme og kan allerede tilbyde en Scania
skibsmotor, der er modificeret til at kunne køre på metanol. Scandinaos og
Nordhavn Power Solutions har i fælleskab udviklet og modificeret motoren, der
findes i en 9-13-16 liters modeller.
I branchen hersker der allerede
udbredt enighed om, at det kræver en CO2-afgift, inden der kommer et boom i salget af
skibsmotorer til fartøjerne, men her er ejeren af Nordhavn Power Solutions ikke
helt enig. Han ser andre muligheder.
- Vi kan se, der allerede er et
marked også uden en lovgivning og CO2-afgift. Her tænker jeg eksempelvis på Ørsted, Esvagt
eller de kommunale færger. Vi må se, om der er en ketchupeffekt, for vi
oplever, der er en flaskehals med stop and go. Det er klart, at ingen kommune
køber en ny grøn skibsmotor i januar måned, hvis der kommer tilskud til
oktober. Derfor ville det give mening at fremskynde ordningerne, siger Kent
Kirk.
Han har også en ide til en form for
tilskudsordning, som han selv har haft gavn af for den del år siden.
- Viggo Kampmann indførte som
finansminister afskrivningsregler i 1957, som gjorde man kunne afskrive
investeringer over tre år. Det var faktisk de afskrivningsregler, der gjorde,
at jeg kunne komme i gang som ung fisker. Eller hvis man kunne også forestille
sig, at man kunne trække 110 pct. fra – så ville det svare til, at man i
realiteten får et tilskud på 100.000 kr. ved en investering på en mio. kr.,
forklarer Kent Kirk om sit forslag.
Viggo Kampmanns afskrivningsregler
betegnes i dag i historiebøgerne som gunstige for erhvervlivet, men også som
regler der har givet Danmark øget velstand. En af fordelene ved
afskrivningsreglerne er netop, at det skulle være nemmere at etablere sig eller
netop at investere eventuelt i en ny grøn skibsmotor.
Troede batteri var fremtiden
Da Kent Kirk overtog virksomheden i
2016, var det ikke hans forventning, at metanol-motoren var fremtiden.
- Jeg troede, at batteri ville være fremtiden,
men så faldt vi over metanolen. Det er den rigtige løsning, fortæller Kent
Kirk.
Han er godt nok erhvervsmand, men
der en dybere mening med arbejdet, som Nordhavn Power Solution gør for ham.
- Jeg synes, det er spændende med
metanol-motoren. Der skal gerne være en mening med det for menneskeheden, som
går længere end at tjene penge, slutter Kent Kirk.
Kommentarer
Send en kommentar