Brint og afledede brændstoffer.

Foreign speaking are kindly requested to use the machine translation that can be selected in the blog menu.

Flydende Elektricitet - New Fuel A/S Lab.
Brint er det første af en række down stream produkter, der går under betegnelsen elektro-brændstoffer (e-fuels); alle med oprindelse i solenergi og opfanget med tekniske hjælpemidler såsom fotoelektriske paneler og vindgeneratorer med eller uden vinger.

Tilsvarende produkter med oprindelse i solenergi opsamlet af planter går under betegnelsen bio-fuels; eksempelvis biomethanol.

Solenergien er gratis, men opsamlingen koster og udgør produktionsprisen for elektricitet og brint og alle afledede produkter.


Elektricitet

The World Nuclear Industry Status Report 2021 Link

Grafen viser udviklingen i strømprisen i USA for ikke-subsiderede nyanlæg over det seneste tiår. Tallene for 2015 til 2020 er:

  • Solar PV falder fra US$64 to US$37 per MWh
  • Landvind falder fra US$55 to US$40 per MWh
  • Kernekraft stiger fra US$117 to US$163 per MWh.
Franske EDF og kinesiske JinkoPower tilbød 2020 et 2 GW PV-anlæg i Abu Dhabi til en pris på 13,50 USD per produceret MWh (IEA) svarende til en fremstillingspris på 2,55 €/kg brint ved 60% downtime (Re. Green Hydrogen Systems). Ved en pris på 275 €/t kultveilte hentet fra luft (DAC) giver det en produktionspris på 574 €/t for elektromethanol. Ved den af energistyrelsen forventede pris på ca. 30 €/t kultveilte i 2050 falder produktionsprisen til 412 €/t for elektromethanol.

Brint

Produktionsprisen på brint ved elektrolyse afhænger direkte af el-prisen og elektrolysatorens effektivitet. Med dagens teknologi opnås næsten to ton brint i timen med et 100 MW-anlæg svarende til en udnyttelse på 65,4% regnet ved nedre brændværdi - Link. Fremtidens højtemperatur anlæg vil gøre det endnu bedre.


Re. Green Hydrogen Systems, Danmark
(1) y = 0,0506 * x + 0,769, hvor y = brint €/kg og x = el €/MWh ved 0% downtime
(2) y = 0,0506 * x + 1,9224, hvor y = brint €/kg og x = el €/MWh ved 60% downtime

Kultveilte

Brint er imidlertid vanskelig at lagre og transportere, hvilket øger interessen for at bruge den til at brinte kultveilte til methanol, der er langt lettere at håndtere.  Denne kultveilte kan fremskaffes fra biomasse eller mest enkelt direkte fra luft - Direct Air Capture (DAC).

Direct Air Capture - IEA (Link)
IEA offentliggør 2021 en rapport "Direct Air Capture" med en graf, der viser forbrug af varme og elektricitet ved udvinding af kultveilte direkte fra luften. 

Største parten af energien er varme, der benyttes til at uddrive kultveilten fra det medium, hvor den indfanges. En proces, der kan udnytte billig spildvarme fra elektrolyse, vil gøre kultveilte billig. Et eksempel på et egnet medium er tetraethylenepentamine (TEPA) imprægneret SBA-15 (link) andre er rene molekylesier. Et 11 MTPD CO2 anlæg med aminfiltre blev idriftsat 2021 i Island.


Energinet forventer billiggørelse af DAC og henviser i "SYSTEM PERSPECTIVES FOR THE 70% TARGET AND LARGESCALE OFFSHORE WIND" (LINK) til Link hvor Levelised Cost of CO2 Direct Air Capture (LCOD) for LT and HT DAC systems viser faldende priser fra nuværende ca. 200 €/t CO2 til ubetydelige 11-38 €/t CO2

Methanol

Methanol betegnes undertiden som "Flydende Elektricitet". Brintning af kultveilte er en enkel proces med et beskedent energitab og med en stor gevinst i håndterbarhed.

Det største energitab finder sted i elektrolysen, medens forædling til flydende energibærer er mere moderat. Methanolen er desuden direkte anvendelig i den kemiske industri og til både landevejs- og søtransport. Dette tab skal selvsagt sammenholdes med stilstandstab som følge af lejlighedsvis overproduktion.

Bestræbelser på at drive også mobile enheder med elektricitet kan bidrage til overproduktion og til en kostbar infrastruktur, der ellers helt og ganske kunne klares ved at benytte methanol i mobile enheder og elektricitet i stationære enheder.

Økonomi

The relationship between the price of hydrogen and electricity is according to Green Energy Systems. Carbon dioxide is taken directly from the air (DAC) and the two price examples are for the current production price by DAC and expected price sometime in the future. Factory size app. 2.000 MTPD methanol.

Det er fælles for alle nævnte produkter, at råstoffer dominerer produktionsprisen med 85% eller mere, med en negligeabel lønomkostning og relativt lave finansielle omkostninger og man kunne vælge at sammenligne dem ved kun at betragte cost of goods sold (COGS).

Et andet fællestræk er stordriftsfordel "Economy of scale". Medens en klassisk methanolfabrik bygges med en kapacitet på 5.000 MTPD (Metric Ton Per Day) for at opnå lønsomhed, så er de nye PtX af lang mindre størrelse endnu. I PtX (Power to X) står X i vore anlæg for methanol. 

I nogle år endnu vil grønne planter være den mest lønsomme måde at høste solens energi og luftens kultveilte.  Det meste skal vi bruge til mad, men affaldet bør vi konvertere til flydende brændstof. Der er ikke affald nok til alle formål og vi må supplerende høste solens energi og luftens kulstof med tekniske midler og det bliver vi dygtigere til. 

Fremtidens brændstof vil blive fremstillet af luft og vand, være helt rent og i rigelige mængder.  Og så kan vi lave det selv.

Applikation

City Car on M85
Geely on M100
Ships engine on MD97
Ligeså ideel elektricitet er i stationære anlæg ligeså fordelagtig er methanol i mobile anlæg.  I 2018 demonstrerede vi i tæt samarbejde med Teknologisk Institut i Aarhus drift af en ordinær City bil, en Peugeot 107 på methanol. 

 Der blev benyttet et fransk kit, der forlængede dysernes åbningstid og  dermed et øget brændstofindtag som kompensation for methanolens lavere brændværdi i forhold til den benzin, motoren er bygget til. For at lette koldstart i vintertiden, blev methanolen blandet med benzin i forholdet 85:15 - det, der ofte benævnes M85, for 85% methanol. Rapport

Forsøget forløb så godt, at det besluttedes at gentage forsøget med 100 almindelige benzinbiler af forskellig fabrikat. Forsøget forventes at tage sin begyndelse i 2022, når der er etableret tankstationer, hvor deltagerne kan tanke. I Skanderborg opstilles en tankstation, der fremstiller valgfrie blandinger - on the fly - fra 40% til 100% methanol.

Det er en overgangsløsning at iblande benzin for at løse et koldstartproblem af få sekunders varighed. Der er løsninger på vej og et eksempel er den Geely, som Carbon Recycling International (CRI) har stillet til rådighed. Den har en lille benzintank til koldstarten og slår automatisk over på ren methanol, når motoren er varm nok. Der er flere andre måder at løse det på.

Det ideelle er en el-bil med en lille batteribuffer og en methanol-motor, der driver en generator eller en methanol-brændselscelle, der kan levere elektricitet til drivmotorerne. På denne måde opnås en hidtil uhørt brændstoføkonomi, der billiggør fremtidens transport i forhold til i dag.

Tilsvarende fremstiller Nordhavn A/S allerede store kompressionsmotorer til methanol og i det setup indgår netop hybridløsninger. De store motorer vil finde anvendelse i færger, fiskekuttere, coastere og i store entreprenørmaskiner. Samme methanol-motorer vil finde anvendelse i generatoranlæg, der kan forsyne elektrificerede enheder, hvor strømforsyningen ikke er stærk nok.


Produktionsanlæg


International Starch Koncernen kan tilbyde nøglefærdige anlæg til brintning af kultveilte efter samme koncept som praktiseret agroindustrielt i mange år med forædling af landbrugsafgrøder  - seneste eksempel med en 600 MTPD majsstivelsefabrik bygget på jomfruelig mark nær Volgograd - link.


Vi kan være behjælpelig med fremskaffelse / fremstilling af de nødvendige gasser og med afsætning af den færdige e-methanol. Den del tager New Fuel A/S sig af.

Vi er ISCC certificerede til fremstilling og håndtering af bæredygtig methanol med certificeret  varelager i Danmark.

Billedet viser “Bomar Quest” en produkttanker i færd med at losse tre tusinde tons methanol til varelageret på havnen i Aarhus.

Vi kan også hente e-methanolen udenfor Europas grænser.

Fremtid.

Solen leverer al den energi, vi får brug for - i overflod til evig tid. Methanol bliver den foretrukne energibærer i mobile enheder. Det er helt ren energi; alt vi skal bruge er luft og vand - og så kan vi lave det selv.



Agro Industries A/S is a member of the International Starch Group. Our purpose is the supply of turnkey factories for the conversion of hydrogen and carbon dioxide to methanol as well as the supply of both gases. New Fuel A/S offers distribution of the resulting electro-methanol.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Agro Industries A/S, project developer.

VIP’s

Åbent Hus IV