Åbent Hus I
Formand for Dansk Methanolforening Lars Thomsen arbejder for at sælge norskproduceret biomentanol gennem sit firma New Fuel. Metanolen er lavet af restproduktioner fra landbruget.
Foto: Jesper Ernlund
Lassen, DK Medier
Metanol -
Fremtidens grønne skibsbrændstof?:
Formand for metanolforening: Metanol er løsningen
De nye grønne brændstoffer er på vej, men om der er
brint, metanol eller ammoniak, der løber med sejren er endnu uvist.
14. MAR 2022 10.54
Hans holdning er ikke overraskende, Lars Thomsen brænder
for, at Danmark omstiller til metanol. Han har noget i klemme både som formand
for Dansk Methanolforening og endda metanolproducent i firmaet New Fuel. Men
alligevel fornemmer man tydeligt, at engagementet drejer som om langt mere end
at tjene penge som metanolproducent.
- Det er flere fordele ved metanol. Det er utroligt nemt at
håndtere, og vi har hele infrastrukturen. Vi kan jo se, at metanol-motoren her
kører helt fantastisk, siger Lars Thomsen, der netop har overværet en
demonstration af en skibsmotor modificeret til at køre på metanol hos firmaet
Nordhavn Power Solutions i Randers. Motoren kører på metanol, som Lars Thomsens
firma New Fuel har leveret.
En anden fordel ligger et helt andet sted nemlig i at
omstille den eksisterende bilpark til metanol frem for at skifte til elbiler
eller brintbiler.
- Den første fordel er, at man kan få ti
metanoltankstationer for én brinttankstation, og så er metanolen utroligt nemt
at lave, fortæller Lars Thomsen.
Efterlyser mere politisk velvilje
Samtidig med at han er fyr og flamme over mulighederne, så
er han også desillusioneret over den politiske virkelighed.
- Der er for mange regler, og regeringen spænder ben for den
grønne omstilling. De kunne lige så godt forbyde den grønne omstilling. Vi er
derhenne, hvor man ikke kan få lov at opstille en tank med metanol og da slet
ikke en tankstation. Det er nu halvandet år siden, jeg søgte Skanderborg
Kommune om at opstille en metanol-tankstation, fortæller Lars Thomsen, der
samarbejder med tankkæden GO’ON, som har cirka 175 tankstationer i Danmark.
Til spørgsmålet, hvordan det nu går med ansøgningen til
Skanderborg Kommune, konstaterer han:
- Nu ligger den hos GO’ON.
Lars Thomsen oplever også, at der er en grund til, at det
netop er skibsmotorer, der er kommer først med metanol.
- Det er klart min opfattelse, der er langt færre
reguleringer i marine-industrien. Metanol er jo løsningen. Jeg forstår ikke,
hvorfor vores energiminister ikke er her i dag, ryster Lars Thomsen på hovedet.
Orla Hav (S) havde dog fundet vej til demonstrationsdagen
hos Nordhavn Power Solutions. Men folketingpolitikeren fra regeringspartiet,
der er både er medlem af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget samt
Transportudvalget var ikke nok for Lars Thomsen.
- Han er jo ikke medlem af regeringen, siger Lars Thomsen,
der arbejder videre for metanolens fremme i den grønne omstilling.
Kommentarer
Send en kommentar